Barnkläder är något som har vuxit explosionsartat de senaste 10 åren, både när det kommer till design, miljötänk och återförsäljare, Framförallt e-handeln har tagit tillvara på den växande marknaden med barnkläder, och modetokiga föräldrar spenderar gärna pengar på att klä sina barn “rätt” enligt de rådande trenderna. Även miljötänkandet har lyfts fram av både föräldrar genom en stor efterfrågan, men även av designers och modeskapare, som vill kunna erbjuda en hållbar och human tillverkning av sina plagg med rättvisa arbetsvillkor och -förhållanden för sina anställda ute i fabrikerna, som inte sällan ligger utomlands i lågavlönade länder.

Kända personer påverkar modet

Givetvis påverkas trenderna och valet av plagg till barnen av kända personer. kungligt barnmode ligger alltid i topp, och tidningar och annan media rapporterar ofta i detalj vad kungabarnen hade på sig vid olika evenemang och tillställningar. E-handelsbutikerna har ofta samma, eller liknande plagg uppe redan samma dag, för att lock till sig trendkänsliga föräldrar som vill erbjuda sina barn det bästa. I och med att kvalitet och hållbarhet står i fokus, har vissa barnkläder även blivit dyrare. Däremot är föräldrar villiga att betala lite mer för att säkerställa att barnen får ett plagg fria från skadliga ämnen, och som även kommer att hålla en längre tid.

Nya designers når ut till flera

Även nya designers och mindre aktörer har fått en större chans att nå ut till en bredare massa i takt med att e-handeln ökar och intresset för barnkläder vuxit. Vissa märken som Mini Rodini och Livly har gått från att vara små och relativt okända svenska märken till att bli två av de största barnklädesmärkena i världen bara på några korta år. Dessa märken syns inte sällan på bilder i media när kändisarna är ute med sina barn, och flaggskeppsaffärerna ligger på kända adresser i städer som New York och London. På babydesign.se kan du läsa mer om barnmode och trender, och annan matnyttig information när det kommer till kläder och produkter för barn.