Många som är intresserade av mode drömmer om att kunna försörja sig på sitt intresse genom att arbeta som kläddesigner. Det är dock en bransch med hård konkurrens där det behövs mer än bara en god känsla för mode för att lyckas. Det menar i alla fall Valerie Aflalo, som själv har lyckats etablera sig i den tuffa branschen. Hon erkänner dock att en grundläggande utbildning i att skapa mode inte är en ”dum idé”.
Vart kan man då vända sig för att få denna grundläggande utbildning? Det finns framförallt två alternativ i Sverige: en treårig utbildning i Modedesign vid Textilhögskolan i Borås och en mindre kurs i kläddesign vid Umeå universitet. Den sistnämnda ges dock bara som specialisering inom lärarutbildningen, och är således inte ett bra alternativ om man helhjärtat vill satsa på modedesign.
Det är däremot utbildningen i Borås, som är en tre år lång kandidatutbildning på 180 hp som dessutom är välrenommerad i branschen. Utbildningen lägger stort fokus på att dess elever ska ha möjlighet att utveckla sin egen individuella stil som designers, och rikta in sig på det som de själva finner intressant, vare sig det är ett särskilt material, en särskild teknik eller en viss typ av plagg. Samtidigt är målet med utbildningen att alla elever ska få en förståelse för designprocessen och känna sig bekväma i den, samt få de tekniska färdigheter som de behöver för att göra sina visioner till verklighet. Eleverna får lära sig att skapa kläder som både är betydelsefulla för dem själva gällande form och uttryck, och som är ”relevanta för marknad och publik” – det vill säga, som går att sälja.
När man väl har genomgått utbildningen och alltså ska försöka etablera sig i den hårda modebranschen kan en bra början vara att överväga vilken marknadsföringsstrategi man ska använda. Ett sätt att marknadsföra sitt företag kan vara att skapa profilkläder som matchar ens estetik som kläddesigner. Du kan enkelt beställa ett stort urval av profilprodukter med tryck på Medtryck.com.