Möbeltillverkning baserad på traditioner och lokala råvaror, till ett rimligt pris – Så löd möbeldesignern Carl Malmstens filosofi. Malmstens tankebanor känns så moderna att det är svårt att tänka sig att han föddes 1888. År 1916 vann han första och andra pris i en tävling där det gällde att ta fram möbler till Stockholms stadshus. Hans bidrag var de bord och stolar som än idag står i Rådssalen. Enligt Malmsten själv så var dessa de allra första möbler som han ritade. Under de kommande åren ställde han ut på en rad utställningar och tilldelades flera fina utmärkelser, som Litteris et Artibus och Prins Eugen-medaljen. Vid 1965 års utställning på Röhrska Konstslöjmuséet i Göteborg nådde Malmstens verk en bred publik. Möblerna producerades i ett fåtal ”nyckelverkstäder”. Dessa eftertraktade hantverk är i produktion än idag.

En kända anhängarna av Swedish Grace

Carl Malmsten är känd som en av de ivrigaste anhängarna av Swedish Grace, 1920-talets svenska klassicism. Som kan beskrivas som en sirligare och nättare motsvarighet till den franska Art Décon. Han var en orädd debattör som ivrigt kritiserade den framväxande funktionalismen, en stilriktning som han tyckte var alltför slätstruken och torr. Idag anser dock många att hans stilideal låg nära funkisens sparsmakade rationalism. Carl Malmstens möbler bär namn som Hemmakvällar, Samsas och Herrgården. Kanske har du någon av dessa dyrgripar hemma hos dig? De kända möbelserier som fortfarande är i produktion är förmodligen enkla att identifiera för de allra flesta inredningsintresserade. Historien om när bordet upptäcktes av en slump, visar dock att det är fullt möjligt att göra oväntade möbelfynd hemma. Malmstens möbelproduktion var omfattande. Inför sin åttioårsdag 1969 genomförde han sin sista utställning på Liljevalchs konsthall. Den hette Rot och Krona och sammanfattade hans skapande.

Carl Malmstens berömda möbler

Carl Malmstens möbler är idag mycket eftertraktade. En av hans allra mest omtyckta och välkända skapelser är pinnstolen Lilla Åland. Denna klassiker vittnar om Malmstens känsla för det gedigna hantverket. När Swedish Grace slog igenom talade man ofta om ”vackra vardagsvaror”, något som personifierar Malmstens möbelhantverk. Han hämtade framförallt sin inspiration i naturen, han menade att där ”finns inga skarpa kanter”. Något som syns i de rundade formerna hos fåtöljerna Farmor och Jättepaddan. Matbordet Visingsö, stolen Kaj och pallen Meditation är andra möbler som saluförs än idag. Det är lätt att se varför Carl Malmstens möbler känns så moderna. Förutom det tilltalande formspråket så var Carl Malmsten en föregångare när det kom till komfort. Att svenskarna värnar om att sitta skönt är något som succén för sittkudden fatboy vittnar om. Den som är intresserad att veta mer om Carl Malmstens livsverk kan besöka Nationalmuseum eller Röhsska museet.